2023. május 16., kedd

Spirituális ételek 1 - jollof rice


Nem akartam blogolással tölteni a szabad estét, de ebben a novemberre emlékeztető, esős időben úgy gondoltam, megosztom ezt az erőt adó Nyugat-afrikai receptet. Én a ghánai verziót, annak is a leggyorsabban elkészíthető változatát szoktam főzni, de érdemes utánanézni, mennyiféle módon készülhet még. 

A recept alapja a gyömbér, hagyma, fokhagyma, chili, a jó minőségű, hosszú szemű rizs, a hámozott paradicsom és a rákos húsleveskocka (ezt én szójaszósszal pótoltam, így is jó lett).  Készülhet hússal, hallal, tenger gyümölcseivel. Persze, amennyiben hússal készül, akkor a puhulási időt érdemes belekalkulálni a főzési időbe.

Olivaolajon dinsztelni kezdem a vöröshagymát, hozzáadom a karikákra vágott gyömbért és a chilit, együtt pirítom velük. Persze sózom. A fokhagymát ennek a pirítási fázisnak a végén adom hozzá. Ekkor belekeverem a konzerv tonhalat/tenger gyümölcseit/ halfilét és ismét együtt sütöm. Rövidesen jöhet mellé a paradicsom és a szójaszósz (leveskocka). Összeforrósítom az egészet és hozzáöntöm a rizst. Mint egy rizottót, úgy kell főzni, a vizet (kb. 1-1,5-ször annyi legyen, mint a rizs) fokozatosan adagolva, nehogy szétfőjön a rizs. 

Már az étel készítése közben is felpezseg az emberben valami nagyon jóleső energia: melegséget és tetterőt ad egy ilyen hideg, esős napon. Tűz és föld.

Nincsenek megjegyzések: