2022. január 18., kedd

Teljes búcsú




Tegnap olvastam egy blogban a teljes búcsúról, ahol úgy írták le: a gyónás, mikor törölsz egy fájlt a számítógépedről, a teljes búcsú pedig, amikor a lomtárat is kiüríted. Sokat gondolkozom azon, hogy milyen feltételek szükségesek ember és ember közötti teljes búcsúhoz. Jobb a bosszú ördögi köréből kivonódni, egyrészt azért, hogy élhessük az életünket és ne ragadjunk a múltban, másrészt mert az ember ezt nem tudja jól csinálni: vagy túlkapások, vagy ami még rosszabb: valami ócska, kicsinyes bosszú lesz belőle. Ezért, és mert nagy szükségem van a nyugalomra, meg kicsit gyáva is vagyok, nem vagyok bosszúálló, de a neheztelés sokszor bennem is nehezen oldódik fel. Az a baj, hogy még ez is mérgezi a lelket. A teljes búcsú, az igazán segítene. 
   Ma a véletlen egy fura bácsi mellé sodort a vonaton. Rögtön udvarolni kezdett, csak hogy beszélgessünk. Ezt ismerem. Valaha jólöltözött és házas ember lehetett: tweedzakó, pecsétes ing, gyapjúszövet nadrág, a kasmírsáljáról félig lelógott a cimke. Vonalzó fölött egyenesre nyisszantott bajusza fölé durcásan biggyesztette a viseltes maszkot. Keresztrejtvényt fejtett és félhangosan motyogva a kérdést rámpillantgatott, mint aki tőlem várja a megfejtést. A telefonomba temetkeztem, mert éreztem, hogy baj lesz. A beszélgetésünk akkor kezdődött, mikor kiderült, hogy rossz vonatra szálltam, a szobi zónázóra, ami éppen akkor indult, mint az enyém, csak teljesen máshová. Azonnal lecsapott és elkezdett mesélni nekem a könyvről, amit ő írt és jelentetett meg. Az ilyen sorsszerű egymás mellé sodródások mindig kíváncsivá tesznek, úgyhogy kicsit hallgattam a rögtönzött kiselőadását.
    Azt mondta: A vallás is ugyanúgy axiómákra épül, mint a matematika. A vallás esetében ilyen axióma, hogy szeresd ellenségedet. És innen egy hosszú és cizellált elődás következett arról, hogy miért nem kell ezt szó szerint venni és miért nagy könnyebbség ez a számára. Csak szórta, szórta a lábam elé a gyöngyeit, és ezek nem voltak ám butaságok: mesteri kifogásai voltak egy művelt embernek, akit bánt, hogy nem tudja szeretni az ellenségeit. Az egész eszmei felépítmény nagyon érdekes volt, és idézett egy jó mondatott egy francia írótól, amit a Google sem ismer, ez különösen üdítő volt. Valami ilyesmi: a világ olyan gyorsan változik, hogy minden reggel nosztalgiával emlékszünk vissza tegnapi ellenségeikre. 
Érdekes volt.

2 megjegyzés:

Alma írta...

1 ember volt akire annyira haragudtam, hogy nem köszöntem neki sokáig és valóban nosztalgiává fakult ez az érzelem az évtizedek során.A másik élettapasztalatom meg az, hogyha tényleg igazam volt, akkor egyszer úgyis kiderül és igencsak jólesik.Több nagy sérelmem is így nyert igazolást elég látványosan, felesleges a bosszúállás.

ixchel írta...

Az hát, felesleges időpocsékolás.