2019. február 8., péntek

Dalí



Van A gésák gésája c. könyvben egy beszélgetés, ami akkoriban, mikor olvastam, szöget ütött a fejembe. A fiatal Mineko (aki gésaként aztán korának  egyik legkimelkedőbb táncművésze is lett) faggatja kedvenc vendégét, egy idős filozófiaprofesszort a szépségről és a műalkotásokról.
"Művészként azon igyekeztem, hogy a szépséget minden formájában fel tudjam ismerni.
- Hogyan kell egy műalkotást szemlélnem?- kérdeztem.
- Csak azt kell látnod, amit látsz és azt kell érezned, amit érzel.- volt a rövid és tömör válasz."

Az egyik estén dr.Tanigava egy másik kiadó vezetője által adott vacsorán vett részt. Ez az úr elkezdett beszélni az esztétikáról és közben egy sor nehezen érthető szót használt. Ezt kérdezte dr.Tanigavától: - Miként minősíthetek úgy egy műtárgyat, hogy mások műértőnek tartsanak?
Legnagyobb meglepetésemre dr.Tanigava ugyanazokkal a szavakkal válaszolt neki, mint nekem: - Csak azt kell látnia, amit lát és azt kell éreznie, amit érez. "

Nemrég indult az Uránia moziban egy sorozat A művészet templomai címmel. Két-három hétig több időpontban vetítenek egy-egy színvonalas művészettörténeti témájú ismeretterjesztő filmet. Most Salvador Dalí van terítéken. Legkellemesebb uszodai meglepetésem, Kati invitált meg, mikor a múlt héten beszélgettünk. 
Dalíval kapcsolatban eléggé ambivalens a viszonyom. Sokáig kifejezetten irritált: a ripacsságig hatásvadásznak tartottam. Nagy showman volt, az biztos, mégis nehéz (és már nem is akarom) kivonni magam a hatása alól. És egy ideje már nem ítélkezem : ha valami jól van megfestve, akkor dehogy veszem magamnak a bátorságot, hogy méricskélni kezdjem valakinek az alkotását, pláne életművét. Hajlok rá, hogy igazat adjak dr.Tanigavának ebben a kérdésben.
Mivel (sajnos) nem lettem művészettörténész, ezért megengedhetem magamnak azt a fényűzést, hogy olyan irányból kezdjek el egy képet kibontani, ahonnan csak akarom. Ez a dilettantizmus diszkrét bája és luxusa. Nekem szilárd meggyőződésem, hogy egy igazi műalkotásban benne van a művész korának és személyiségének, na és persze a közérzetének az esszenciája. Számomra ez emeli ki a hétköznapi próbálkozások tömegéből: nincs benne semmi felesleges. Ha valaki egy igazán nagyhatású művet akar létrehozni, nem engedheti meg magának a felesleges részleteket, ami elvonja a figyelmet a lényegről. Ha a képzőművészet zenitjét a minimalista műalkotások eleganciája és mondjuk a Bosch képek részletekben tobzódó, pokoli orgiája közé feszítjük ki, akkor látható, hogy bármilyen nagy a szórás ebben a tekintetben, az alapelv nem változik: nincs sallang. Ez a megnyugtató egyszerűség persze nem ok ara, hogy ne is érdekeljen a művész személye és kora, de úgy gondolom, hogy az első figyelmes tekintetet jobb, ha nem előzi meg, hogy megmondják, mit is kellene látnom, éreznem. Hogy mit is akart mondani a költő… Mert a "költő" bizony mondja a magáét és nemcsak a szavai, hanem a csendjei is igencsak sokatmondóak. Jó ezt hagyni hatni és csak utána kibontani a "csomagot."
Ezzel együtt nagyon örülök, hogy megnéztem ezt a filmet, egy sor szerethető részletet fedett fel a Dalí életrajzból, aminek a közeljövőben nem biztos, hogy utánaolvastam volna. Például hogy az extravagancia álarca mögött milyen mélyen ragaszkodott az egyetlen nőhöz, Galához, mennyire szerette. Vagy hogy az örökös megkülönböztetési kényszer abból táplálkozott, hogy a szülei örökösen vele együtt emlegették gyerekkorában elhunyt bátyját és neki tudatnia kellett: ő csak ő és kész. Nem mosódhatott össze az identitása senkiével. Hogy a fantáziája hogyan töltötte ki a sivár figueresi tájat tartalommal és mikor a siker csúcsán tényleg bárhová költözhetett volna, ezt választotta, ide tért vissza. Sorolhatnám. A színhasználata, a perspektívához való viszonya, az arányai, amiket használ: jellegzetesek és egyediek. Az életművét végignézve tökéletesen kirajzolódik a XX.század hangulata, életérzése és ennél többet senki nem adhat. Nem kell kioktatni, nem kellenek a szájbarágós közhelyek, egy önvallomásra van szükség és kész. Ez voltam én, Salvador Dalí. Születtem Figuerasban, éltem a XX.században, szerettem Galát, míg meg nem halt. A század embertelen gépezetei mindent bedaráltak, de én megfestettem a mellét, mielőtt  minden elpusztult volna.


Nincsenek megjegyzések: