2018. szeptember 7., péntek

Extremisztáni alakzatok (mindennapjaink)



"Egy hálózat skálafüggetlensége ugyanazt jelenti, mint egy geometriai alakzaté: a hálózat bármely része lényegében ugyanolyan, mint a többi, így megállapíthatatlan, hogy a hálózat mely részéből való.
A skálafüggetlen hálózatoknak rengeteg értékes tulajdonság derült ki, olyan tulajdonságok, amelyek egy véletlenszerűen felrajzolt hálózatra távolról sem érvényesek, csakis a skálafüggetlenekre. Például a skálafüggetlen hálózatok bizonyos értelemben nagyon sűrűek: a Föld bármelyik két embere hat ismerősön keresztül eljuthat egymáshoz. 
A skálafüggetlen hálózatokra az jellemző, hogy vannak csomópontjai, amelyekből rengeteg kapcsolat indul ki vagy érkezik bele, miközben a csomópontok többségéhez csak viszonylag kevés kapcsolat tartozik. Ezért fontos felismerés, mert mindez azt mutatja, hogy a skálafüggetlen hálózatokban az információ elsősorban ezeken a nagy csomópontokon, úgynevezett gócokon keresztül terjed. Ha tehát valami információt el akarunk terjeszteni egy skálafüggetlen hálózatban, elsősorban ezeket a gócokat kell megtalálni. A társadalomtudományokban gyakran véleményvezéreknek nevezik az ilyen csomópontokat. Bizonyos majomfajtáknál például a kiöregedett nőstények játsszák ezt a szerepet, akik végigvakargatják az egész majomcsordát, és közben terjesztik a szükséges információkat."

Részlet Mérő László: A csodák logikája c. könyvéből

(Hm...Én ismerek pár ilyen kiöregedett nőstényt, sőt, néhány hímet is. Eddig azt gondoltam, ennek a viselkedésnek egyszerűen egy igen mély evolúciós gyökere van, erre kiderül, hogy minden skálafüggetlen hálózat ilyen.) 

2 megjegyzés:

Alma írta...

Nekem a keresés(találás) skálafüggetlen volta tetszett nagyon, én bazi jól tudok keresni, nemcsak amit én tettem el, hanem mások dolgát is nagyon gyorsan megtalálom.

ixchel írta...

Őszintén irigyellek :D