2023. október 21., szombat

Kerala sambar

 Ezt a szuper indiai ételt Delhiben, a Welcomhotel Dwarkában ismertem és szerettem meg. Azért vettem fel a repertoárba, mert könnyen elkészíthető, és nem kötött a receptúrája: amilyen zöldség éppen otthon van, azt bele lehet dobálni és kész. Melegítő, laktató, de nem ültet le, erőt ad. Na és persze kiválóan alkalmas fogás az indiai élménybeszámolók mellé is. Van egy hagyományos, időzítős, meditatív receptúrája is, amit majd ki fogok próbálni, mikor csak úgy lelkigyakorlatként főzök, ez most az egyszerűsített verzió lesz.

Hozzávalók:

- hidegen sajtolt kókuszolaj (én a DM-eset használom erre)

- 3 fej fehér hagyma

- kerala sambar fűszerkeverék (a Szép kis India nevű boltban vettem a Wesselényi utcában)


- 1/2 tk asafoetida 

- 1 bögre (ha van kéznél frissen reszelt) kókusz, az a legjobb, nekem most illatos, de csomagolt kókuszreszelékem volt itthon, ezt használtam

- ízlés szerinti zöldségek (mi Indiában züldhüvelyű zöldbab, brokkoli, sárgarépa és padlizsán, vagy főzőtök keverékével ettük) én most mirelit ázsiai zöldségkeverékkel csináltam

- hámozott paradicsom (friss, vagy konzerv, ahogy adja magát)

Elkészítése:

1. a kókuszolajon megdinsztelek 2 fej apróra vágott hagymát, majd rászórom kb. 2 ek fűszerkeveréket és az asafoetidát és pirítani kezdem. Mikor pattogni kezd,

2. hozzáadom a kókuszreszeléket és együtt pirítom tovább, amíg a kókuszreszeléknek is kicsit sült illata lesz. Félreteszem, amíg kicsit kihűl.

3.  1 fej hagymát megdinsztelek és rádobom a felkockázott (vagy mirelit) zöldségeket és pirítani kezdem, hogy éppen csak átpárolódjon, ne legyen túl puha.

4. amíg a zöldségek pirulgatnak, a fűszeres kókuszt késes aprítóba öntöm és egy kis vízzel krémes állagúra darálom.


4. ráöntöm a zöldségekre, 1 konzerv hámozott paradicsommal és egy ek. mézzel együtt és készre főzöm.

Foxtail kölest főztem hozzá, mert ki akartam próbálni és persze bamati rizst. 

6 megjegyzés:

Alma írta...

Nagyon jól néz ki :)
Milyen aprítót használsz?

ixchel írta...

Nekem egy régi Lidl sajátmárkás aprítóm van, szeretem.

Alma írta...

Nemrég vettem egy Facebookon hirdetett aprítót, már azon is csodálkoztam, hogy visszajeleztek fizetés után, ráadásul tényleg meg is jött a cucc a webboltból és működik.Szeretek veszélyesen élni.A régi már szinte szétporladt úgy elöregedett.

ixchel írta...

Nem mertek packázni veled ;)

Alma írta...

Persze, a Facebookon fent van a nevem és a születési dátumom, ebből kiszámolhatták, hogy mire számíthatnak tőlem :D

ixchel írta...

😄😄😄