2018. március 30., péntek

Szűz fül

(Fotó: Damir Yusupov)

Először valami nagyon korrektet akartam írni a tegnap estéről, aztán abban maradtam magammal , hogy csak arról lesz szó, amit én átéltem. Úgyis csak azok olvassák a blogot, akiket ez érdekelhet.
Elszigeteltségünkben ritkán lehetünk szemtanúi (részesei meg aztán szinte soha) valami születésének, virágzásának, és mire a tudatunkig eljut, már meg is változott. 
De ezzel már szinte szabadkozom, mert nekem bizony tetszett a tegnapi est a Zeneakadémián! Egészen elvarázsolt, ahogy Julia Lezsnyeva énekelt. Alázattal, mentesen minden póztól, manírtól. Úgy állt ott, elragadtatva, mint aki teljesen átadja magát valaminek, ami magasabb, mint ő meg mi, és aminek csupán az eszköze. Talán romantikusnak tűnik, számomra ezen a szinten az előadóművészet már határos a mágiával és én lelkes hívő vagyok :) A Zeneakadémia meg aztán igazán megfelelő helyszín egy ilyen már-már szakrális élményhez. Ami egem illet. Mert a barátaink, akik elvittek minket erre az eseményre, némiképp csalódottan konstatálták, hogy az a csalogányszerű hang, amihez szokva vannak és amit annyira vártak, megváltozott, veszített a természetességéből, fényéből. 
Van ebben valami szívfájdító. Egyrészt: micsoda szerencse, hogy valamit teljes ragyogásában látunk. Másrészt: milyen szomorú látni, ahogy elenyészik a legjobb szándék ellenére. Mindent megtanulni és mindent elfelejteni, ez lehet a legnehezebb egy művésznek. Természetes a minőség, fejlődés iránti vágy, de ki tudja azt megmondani, hogy hol a határa a hangképzésnek, mikor fordul visszájára a sok erőfeszítés? Ráadásul ez többnyire csak utólag derül ki. Ennek ellenére egyik ámulatból a másikba estem, mert egy új dimenziót nyitott ki előttem. Csak az járt a fejemben, hogy mindent csak így lenne szabad csinálni, ezzel az odaadással és alázattal. És hálát adtam azért, hogy ezt átélhettem. 

4 megjegyzés:

Alma írta...

Még egy zenelejátszó rendszer vagy hangszer sem szól mindig ugyanúgy, hát még egy emberi hang.Nem kell olyan gyorsan eltemetni az énekest egy kevésbé jó előadás miatt.

Alma írta...

Alfred Brendelnek van egy könyve ami a Beethoven szonáták felvételeiről szól, minden nap máshogy szólt a hangszere ugyanabban a szobában.

ixchel írta...

Nekem tetszett, nem temettem...

Alma írta...

Nem rád gondoltam :)