"És most meg kell
állnom, írás közben „énke” közbekottyan, megállítja tollam, megzavarva tulajdon
beszámolóm menetét, gyorsan, mielőtt a fikciók komponálásához szokott „író”
szerkezeti és hatáspolitikai, „művészi” érdekből erőszakot tenne a valóságon,
abban a gőgös hitben, hogy lehetnek helyzetek, ahol a művészi érdek fölötte áll
a tiszta igazság bevallásának. És ezzel nem a művészet és valóság értékét
akarom összehasonlítani. Egyszerűen megállapítom (amire éppen ennek a betegségemről
szóló beszámolónak írása közben jöttem rá), hogy a valóság mint műfaj, nemcsak
beállítás, de még kompozíció szempontjából sem szorul rá a „művész” támogatására
és korrigálására, egyszerűen azért, mert - nem tudom, hogy csinálja, de kénytelen
vagyok elismerni - ő maga is komponál. Igen,
komponál, mintha valami mondanivalója volna. Komponál és csoportosít, mint az
írók. Azt már leírtam valahol (s a mostanában divatos biográfiák is
bizonyítják), hogy egy élet története egyben regénye is annak az életnek - de
hogy ez egész apró részletekre és célzásokra és csoportosításokra is
vonatkozik, azt most kellett megtanulnom. Nem is könnyen és nem is minden
önfeláldozás nélkül. Az eddigiekben többször előfordult, hogy egy fordulatot
vagy epizódot, vagy reflexiót az emlékek sorrendjéből ki akartam emelni, hogy
egy vagy két nappal előbbre vagy hátrább tegyem, más emlékképek közé, amiknek
társaságában jobban érvényesülnek, érthetőbben, esetleg jelképesebben magyarázzák
azt, ami történt. Kiderült, hogy nem megy. Rakosgatás közben meg kellett
értenem, hogy a sorrendből a legkisebb láncszemet sem lehet elmozdítani, mert
mindig úgy érthetőbb, tehát hatásosabb is,
ahogy valóban történt s nem úgy, ahogy történhetett volna. A valóság még jelképesen
is jobban tudta, mit, miért, hová
helyezett el."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése