2013. május 15., szerda

Kurt Vonnegut: Kékszakáll


"Legnagyobb meglepetésemre apám is virágzásnak indult, mint művész. Ha bárki megpróbálta volna kitalálni, hogy honnan örököltem a művészi tehetségemet, egy dolog biztosak látszott: nem apámtól és nem az apai ágon valakitől. Amikor még megvolt a cipőjavító üzlete, sohasem láttam, hogy bármi képzelőerőre valló dolgot készített volna a körülötte heverő hulladékokból, például nekem egy díszes övet vagy anyámnak egy erszényt. Cipőjavító volt, akit nem érhet meglepetés, és semmi több.
de egyszer csak, mintha révületben lenne, a legegyszerűbb kézi szerszámokkal tökéletesen szép cowboycsizmákat kezdett készíteni, amelyeket házról házra járva árult. Nemcsak puhák voltak, és kényelmesek: szemkápráztató ékszerek voltak  férfias lábszáron és bokán, szikrázó "arany- és ezüstcsillagokkal" és sasokkal és virágokkal és vágtázó vadlovakkal, amelyeket kilapított konzervdobozokból és üvegkupakokból vágott ki.
De életének ez az új fejleménye számomra nem volt olyan kedves, mint önök gondolhatják.
Valójában felállt tőle a hátamon a szőr, mert amikor a szemébe néztem, többé már nem voltak otthon.

Évekkel később láttam, amikor ugyanez történt Terry Kitchennel. Azelőtt ő volt a legközelebbi barátom. És hirtelen elkezdte festeni azokat  képeket, amelyek miatt ma sokan azt mondják, hogy ő volt a legnagyobb az absztrakt expresszionisták között, jobb, mint Pollock, mint Rothko.
Ez remek dolog volt szerintem, kivéve, hogy amikor a szemébe néztem, ott többé nem voltak otthon."

Nincsenek megjegyzések: